سرخط خبرها

نشست نقد و بررسی کتاب «انجیل به روایت مسلمانان» در پردیس کتاب مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۴۰۱۱۴
  • ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
نشست نقد و بررسی کتاب «انجیل به روایت مسلمانان» در پردیس کتاب مشهد برگزار شد
 سی‌و‌نهمین نشست نقد و بررسی کتاب، از سلسله جلسات جمعه‌های پردیس کتاب، به همت این مجموعه در مشهد برگزار و به صورت لایو در اینستاگرام به مخاطبان عرضه شد.
محمدی | شهرآرانیوز - سی‌و‌نهمین نشست نقد و بررسی کتاب، از سلسله جلسات جمعه‌های پردیس کتاب، به همت این مجموعه در مشهد برگزار و به صورت لایو در اینستاگرام به مخاطبان عرضه شد. موضوع این نشست که شب جمعه برگزار شد به نقد و بررسی کتاب «انجیل به روایت مسلمانان»، نوشته طریف خالدی، اختصاص داشت و منصور معتمدی (مترجم کتاب) و حسن حکیم‌باشی (پژوهشگر و مدرس دانشگاه) در آن حضور داشتند.
 
نشست نقد کتاب «انجیل به روایت مسلمانان» با سخنان حسن حکیم‌باشی آغاز شد. او صحبت‌های خود را با مقایسه‌ای بین حضرت مسیح (ع) و چهار تن از ائمه معصومین (ع) آغاز کرد و توضیح داد که حضرت عیسی (ع) از نظر اولوالعزم بودن با پیامبر اکرم (ص) مقایسه شدنی است. در حالی که مقایسه ایشان از نظر فدیه و شهادت با امام حسین (ع)، از نظر باور به الوهیت با امیرالمومنین (ع) و از نظر ظهور در مقام یک منجی با حضرت، ولی عصر (عج) مواردی هستند که به اشتباه وارد تعالیم برخی فرقه‌ها شده‌اند.
 
 
نشست نقد و بررسی کتاب «انجیل به روایت مسلمانان» در پردیس کتاب مشهد برگزار شد
 

حکیم‌باشی، با این مقدمه، وارد بحث اصلی خود درباره «انجیل به روایت مسلمانان» شد و توضیح داد که نویسنده این اثر، کتاب خود را با هدف ارائه مسیحیت حقیقی و چهره واقعی حضرت عیسی (ع)، به نحوی که در متون اسلامی آمده، به رشته تحریر درآورده است. وی ضمن معرفی مختصر طریف خالدی، نویسنده فلسطینی – لبنانی کتاب، توضیحاتی اجمالی درباره بستر خانوادگی و اجتماعی او، تحصیلاتش در آکسفورد (در رشته تاریخ جدید) و شیکاگو (در رشته مطالعات اسلامی) و نیز معرفی برخی از آثار دیگر خالدی ارائه کرد.

حکیم‌باشی در ادامه به موشکافی دو اصطلاح بدیع «مسیح اسلامی» و «انجیل اسلامی» پرداخت که محور کتاب مورد بحث را تشکیل می‌دهند و استفاده خالدی از آن‌ها نشان دهنده اشراف او به علوم گوناگون مرتبط با محتوای کتاب است. او ۳۰۳ نقل، خبر یا گزارش مختلف را از متون گوناگون اسلامی استخراج کرده و آن‌ها را در کتاب خود مورد بحث قرار داده است.

در بخش دوم این جلسه که به دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی دو سخنران اصلی آن از حضور در یک قاب خودداری می‌کردند، دکتر منصور معتمدی (مترجم کتاب و استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد) به صحبت درباره کتاب «انجیل به روایت مسلمانان» پرداخت و در ابتدای سخنان خود، انگیزه‌اش از ترجمه این کتاب را نگاه تاریخی مؤلف، به عنوان یک مورخ برجسته، معرفی کرد. معتمدی سپس به انجیل‌های چهارگانه اشاره کردو توضیح داد که به‌جز این چهار نسخه، منابع دیگری هم در مغرب زمین برای شناخت حضرت عیسی (ع) و تعالیم ایشان وجود دارد که بین آن‌ها بعضا اختلافات جدی به چشم می‌خورد. بر این اساس، در جهان مسیحیت به تعداد نسخه‌های مختلف انجیل، قرائت‌های گوناگون از حضرت عیسی (ع) هم وجود دارد و این موضوع باعث اختلاف مسیحیان در مورد شخصیت و تعالیم آن حضرت شده است.
 
 
نشست نقد و بررسی کتاب «انجیل به روایت مسلمانان» در پردیس کتاب مشهد برگزار شد

معتمدی با اشاره به کاستی‌های منابع لاتین و یونانی در زمینه بازنمایی حضرت مسیح (ع)، وارد بحث از میزان اعتبار منابع اسلامی شد و توضیح داد که دو عامل کشفیات باستان‌شناسی و کشفیات تحقیقاتی در قرن بیستم، لزوم توجه به متون مسلمانان در روشن شدن ماهیت پیامبر مسیحیان را بیش از پیش روشن ساخته است. او در ادامه به ذکر نمونه‌هایی درباره پولس قدیس و تفاوت میان مسیحیت پولسی و مسیحیت عیسوی پرداخت و اهمیت گزارش‌های متون اسلامی، از جمله «قصص الانبیاء» نیشابوری، «احیاء علوم دین» غزالی و «مثنوی معنوی» مولانا در زمینه شناسایی حضرت مسیح (ع) را روشن کرد. معتمدی همچنین به تصویر حضرت عیسی (ع) در مهم‌ترین منبع مسلمانان، یعنی قرآن کریم، پرداخت و در تبیین نگاه قرآن به دو پیامبر ادیان آسمانی دیگر، تصریح کرد که اگرچه تعداد آیات مرتبط با حضرت موسی (ع) بیشتر است، اما نگاه قرآن کریم به حضرت عیسی (ع) از نظر کیفی متمایز به نظر می‌رسد و با اعتقادات رایج مسیحی تفاوت دارد.

بخش پایانی این جلسه نیز حاوی صحبت‌های مختلف دو استاد حاضر در نشست بود که چکیده آن به اهمیت کار طریف خالدی اختصاص داشت. در این بخش، کشف عیسای واقعی یا معرفی انجیل حقیقی و تحریف نشده، با استمداد از متون معتبر اسلامی، مهم‌ترین دستاورد کتاب «انجیل به روایت مسلمانان» معرفی شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->